پارسیس هوای باران- فیلتر روغن

انواع فیلترهای روغن

روغن موتوری که به موتور اضافه می کنید، همراه با مواد افزودنی آن برای جذب و نگهداری آلاینده های آلی و غیرآلی به کار می رود. آلاینده های آلی می توانند شامل باکتریها، مواد زائد و روغن اکسیده شده باشد. ناخالصی های غیرآلی می توانند شامل ذرات فلزی، فرسودگی اجزای موتور و گرد و غبار باشند. بنابراین، روغن موتور به محافظت از موتور و بهبود کارایی و عملکرد آن کمک می کند. با این حال برای افزایش عمر موتور و ارائه عملکرد بهتر، تولید کنندگان اتومبیل همچنین فیلتر های روغن را نصب می کنند که روغن را قبل از هدایت به سمت قسمت های حیاتی موتور، تمیز کنند.

فیلترهای روغن در داخل خود غشاهای متفاوتی دارند که هنگام گردش، آلودگی های روغن موتور را فیلتر کرده و از بین می برند.

فیلتر سلولز:

به طور معمول، فیلترهای روغن یکبار مصرف دارای غشای سلولزی هستند. این غشا می تواند ذرات به اندازه 8 تا 10 میکرون را مهار کند و می تواند تا 40% روغن موتور را تمیز کند. توصیه می شود در هر 3000 مایل چک مکانیکی خودرو را انجام دهید و آن را تعویض کنید.

فیلتر مصنوعی:

فیلترهای های روغن باکیفیت تر از غشای مصنوعی استفاده می کنند. این غشا در از بین بردن 50% ذرات در اندازه های 20 تا 40 میکرون و 24% ذرات در محدوده 8 تا 10 میکرون موثر است. این فیلتر روغن را بایستی هر 5000 تا 7000 مایل بررسی و تعویض کرد.

فیلترهای میکرو گلاس:

اکثر فیلترهای روغن پیشرفته شامل یک غشای فلزی یا میکروگلاس بسیار ظریف هستند. این مش میکروگلاس با الیافی ساخته شده است که 10 برابر ریزتر از الیاف سلولزی عمل می کند. همچنین این نمونه فیلتر محدودیت کمتری دارند و فقط بایستی بعد از 2 تا 5 سال یا بعد از 10 هزار مایل بررسی و تعویض شوند.

انواع فیلتر روغن

طیف گسترده ای از فیلتر روغن بسته به نوع موتور شما در بازار وجود دارد. نوع فیلتر به اندازه، شرکت سازنده و … بستگی دارد.

فیلترهای روغن اولیه:

اکثر سازندگان موتور خودرو فیلترهای روغن اولیه را نصب می کنند. این فیلترهای روغن که به آنها فیلترهای جریان کامل می گویند، 100% روغن موتور را فیلتر می کنند. از آنجایی که موتور بایستی به طور روان کار کند، کارایی موثر برای اینگونه فیلترها ضروری است. در هوای سرد روغن موتور روانی کمتری دارد، فیلتر روغن محدود کننده می تواند به موتور آسیب برساند. بنابراین فیلترهای اولیه روغن اجازه می دهند ذرات ریز آلاینده از آنها عبور کنند. و برای جلوگیری از گرفتگی بیش از حد غشا، تولید کنندگان یک شیر بای پس سر راه خروجی نصب می کنند. اگر فیلتر مسدود شود، یک سیستم فشار خاص روغن موتور را در اطراف غشا به سمت موتور هدایت می کند، بنابراین موتور همچنان روغن کاری می شود.

فیلترهای روغن ثانویه:

علاوه بر فیلترهای روغن اصلی، برخی از تولید کنندگان فیلترهای روغن ثانویه نیز بر روی موتور نصب می کنند. این فیلتر ها تنها روی بخش اندکی از روغن موتور کار می کنند، که شامل 1% تا 10% از کل روغن موتور است، که پس از تمیز کردن این روغن مجدد به چرخه روغن موتور برمی گردد. این فیلترهای ثانویه مستقل از فیلتر اصلی روغن موتور کار می کنند و با از بین بردن آلاینده های اضافی به فیلتر اصلی موتور کمک می کنند. به این شکل شما نیاز کمتری به تعویض روغن موتور دارید. حتی اگر فیلتر روغن موتور شما فیلتر ثانویه ندارد پس از خرید فیلتر می توانید فیلتر روغن ثانویه نصب کنید. به این فیلترهای روغن فیلترهای بای پس گفته می شود. به این حال، لازم است که یادآور شویم که این فیلترها با دریچه ای کاملا متمایز از فیلتر اصلی کار می کنند.

فیلترهای روغن معمولی:

این فیلترهای روغن نوعی از فیلترهای ثانویه هستند و از غشاهای سلولوزی پایه استفاده می کنند. از آنجا که آنها آلاینده های کوچکتر را فیلتر می کنند، به دفعات بیشتری نیاز به جایگزینی و تعویض دارند.

فیلترهای روغن محفظه حرارتی:

این فیلترهای روغن به دو روش کار می کنند. آنها روغن موتور را فیلتر می کنند تا ناخالصی ها را از بین ببرند و علاوه بر این، دمای آن را افزایش می دهند، تا برخی از آلودگی های روغن موتور را از بین ببرند. به نوعی این فیلترهای روغن برای تصفیه روغن کار می کنند، اما برای این کار نیاز به مصرف برق دارند. به همین دلیل این فیلترها ممکن است بازده سوخت خودرو شما را کاهش دهند.

فیلترهای چرخنده :

این فیلترها به فیلترهای روغن گریز از مرکز نیز شهرت دارند، این فیلترها از حرکت چرخشی برای به دام انداختن و نگه داشتن آلودگی های روغن موتور استفاده می کنند. به طور معمول، این فیلترهای روغن دارای دو بخش، محفظه و غشا هستند. هنگامی که غشای فیلتر مسدود می شود، فقط بایستی آن را تعویض کنید درحالی که محفظه قابل استفاده است. واشر پایه یکی از اجزای مهم فیلتر چرخنده است. برای جلوگیری از نشت روغن موتور کار می کند اما دوام چندانی ندارد. اگر ماشین شما از فیلتر چرخنده استفاده می کند، حداقل در هر 3000 مایل بایستی 3 بار تعویض گردد.

فیلترهای روغن مغناطیسی:

این فیلترهای روغن برای از بین بردن ناخالصی های فلزی روغن موتور کار می کنند و روی گرد و غبار بی اثر هستند. نیازی به تعویض این فیلتر روغن نیست. تمیز کردن آن به صورت دوره ای می باشد تا عملکرد آن را بهبود بخشند.

یادآوری:

همیشه توصیه می شود از فیلتر روغن که سازنده اصلی به شما توصیه می کند استفاده کنید. همچنین دستورالعمل های مربوط به نگهداری یا تعویض فیلتر روغن را با دقت دنبال کنید. این دستورالعمل ها معمولا براساس شرایط منظم برنامه ریزی شده اند.
اگر در شرایط بسیار غبارآلود رانندگی می کنید، حتما فیلتر روغن را بیشتر از معمول جهت تعویض و نحوه عملکرد بررسی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *