پارسیس هوای باران- فیلتر سپراتور

فیلتر سپراتور کمپرسور چیست؟

 

در این مطلب تصمیم دارم راجع به فیلتر سپراتور با شما صحبت کنم. این مطلب می تواند برای اپراتور های فنی کمپرسورهای روغنی ، فروشندگان انواع فیلتر سپراتور و هر کسی که می خواهد در مورد فیلتر های سپراتور کمپرسور اطلاعات بیشتری داشته باشد مفید باشه. در این مطلب ابتدا فیلتر سپراتور به صورت کلی معرفی می شود. سپس دلیل ضرورت وجود فیلتر سپراتور در کمپرسور را بررسی کرده و با انواع فیلتر سپراتور آشنا می شویم.

 

فیلتر سپراتور به معنای جدا کننده است. شاید سوال شود تمام فیلتر ها جدا کننده هستند، پس تفاوت کجاست؟

 

پارسیس هوای باران- فیلتر سپراتور

 

فیلتر سپراتور مثل فیلتر هوا یا فیلتر روغن نیست که آلودگی ها را جدا کند . فیلتر سپراتور ذرات مواد را از هم جدا میکند. مثلا وقتی آب با سوخت و یا ذرات روغن با هوا قاطی شده باشد به کمک فیلتر سپراتور این ذرات مواد از هم جدا می شود.

نقش فیلتر سپراتور کمپرسور چیست؟فیلتر سپراتور کمپرسور در کمپرسور های تزریق روغنی به کار می رود. هوا وارد مخزن فشرده سازی می شود و با روغن آمخته می شود. پس از فشرده شدن هوا روغن باید از آن جدا شود. جدا کردن روغن از هوای فشرده شده در دو مرحله اصلی و یک مرحله مکمل اتفاق می افتد.

 

فیلتر سپراتور  به معنای جداکننده می باشد و به منظور تفکیک هوا و روغن از یکدیگر پس از فشرده شدن هوا در کمپرسور به کار می رود. فیلتر سپراتور یکی از قطعات مصرفی  کمپرسورهای هوای  فشرده روغنی است. (کمپرسور هوای فشرده ، نیروی پنوماتیک یا نیوماتیک را در اختیار ما قرار می دهد که علاوه بر قدرت بالایی که دارند برای کار در محیط دور از دسترس به برق مناسب تر و برای کار در محیط های مرطوب ایمن تر از نیروی برق است.

 

پاسخ به این سوال که چرا به وجود روغن در زمان فشرده سازی نیاز داریم در فهم عملکرد فیلتر سپراتور به ما کمک می کند. در داخل محفظه هواساز کمپرسورهای تولید هوای فشرده روغنی از نوع پیچشی دو روتور قرار دارد. یکی از روتورها که متصل به شفت موتور است را روتور نر و دیگری را روتور ماده می نامیم. روتورهای نر و ماده با به حرکت در آمدن موتور کمپرسور  در هم تنیده می شوند. فاصله بین این دو روتور در هر پیچی به هم نزدیک تر می شود. زمانی که ذرات هوا در بین این فاصله قرار می گیردبا گردش روتور نر و ماده ، ذرات به هم نزدیک تر می شوند و هوا فشرده تر می شود.

 

فشرده سازی هوا به شدت گرما زاست اما هوا به خودی خود عایق مناسبی برای انتقال حرارت نیست و نیاز به وجود سیال دیگری داریم که حرارت را انتقال بدهد. از طرفی فقط شفت روتور نر به موتور متصل است و برای انتقال قدرت بین دو روتور نیاز به سیالی است که فضای بین دوروتور را پر کند. از طرفی این سیال باید تحمل دماهای بالاتر را داشته باشد و به سرعت تبخیر نشود. بنابراین ناگزیر به پاشش روغن کمپرسور در مخزن هواساز کمپرسور هستیم. اما هوای خروجی از واحد هواساز کمپرسور ، باید عاری از روغن باشد. از همین رو هوای فشرده که با روغن آمیخته شده است را ازفیلتر سپراتور عبور می دهیم و  روغن کمپرسور را از آن جدا می کنیم.

 

فیلتر سپراتورکمپرسور  چگونه عمل می کند؟

 

به طور کلی عملیات فیلتراسیون بر اساس ابعاد ذرات می تواند فیزیکی و یا شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو باشد. در فیلتر سپراتور کمپرسورها ، ذرات روغن که ابعاد آنها بزرگتر است به صورت فیزیکی و با  کاغذ میکرو فایبر گلاس فیلتر می شوند و هوا عبور می کند. الیاف فایبرگلاس در فیلتر سپراتورها ، نوعی ساختار متخلخل نبافته از الیاف مصنوعی شیشه آمیخته با رزین می باشند که به صورت لایه لایه قرار می گیرند. هر چه فشردگی لایه ها بیشتر باشد و فیبرها باریکتر و روزنه ها کوچک تر باشند راندمان فیلتر بالاتر است. اما وجود فیلتر در مسیر جریان باد و روغن خروجی ، افت فشار ایجاد می کند و اختلاف فشار باید از مقدار مشخصی بیشتر نشود.

 

مرحله اول به کمک نیروی گریز از مرکز:

 

در ابتدا و پس از فشرده شدن هوا و ترکیب شدن آن با روغن کمپرسور ، ترکیب هواروغن با حرکتی چرخشی وارد مخزن سپراتور می شود. در این زمان و به کمک نیروی گریز از مرکز ذرات درشت روغن از هوای فشرده شده جدا می شود.در تصویر فوق مسیر حرکت چرخشی هوا و روغن داخل مخزن با رنگ زرد مشخص شده است.

 

مرحله دوم به کمک فیلتر سپراتور:

 

پس از آن هوا با ذرات ریز روغن به سمت فیلتر سپراتور هدایت میشود. فیلتر سپراتور دو ورق توری فلزی است که درمیان آن لایه هایی از الیاف مصنوعی میکرو فایبرگلاس قرار گرفته است. لایه های میکرو فایبرگلاس به صورت فیزیکی مانع عبور ذرات ریز روغن می شود. هرچند هنوز بخاراتی از روغن به همراه هوا از فیلتر سپراتور عبور می کند ولی این مقدار قابل چشم پوشی است .

 

مرحله تکمیلی:

 

با پایین آمدن دمای هوای فشرده شده بخارات روغنی هم کم کم از حالت گازی به مایع تغییر حالت می دهند . میکرو فیلتر ها به کمک کربن اکتیو و با راهکارهای شیمیایی این ذرات روغن را جذب می کنند.

 

انواع فیلتر سپراتور بر اساس ابعاد و اندازه:

 

فیلتر سپراتور فلنچ دار (فلنج دار) و بدون فلنچ (فلنج) :

 

اگر در طراحی لبه در نظر گرفته نشده باشد d2 با d1 برابر می شود. فیلتر های سپراتور بدون فلنچ با فشار در جای خود ثابت می شوند اما فیلتر های فلچ دار با یک واشر آب بندی در جای خود ثابت می شوند.در فیلتر های فلنچ دار ممکن است بر روی فیلتر سوراخ هایی تعبیه شده باشد. در زمان خرید فیلتر سپراتور باید به تعداد سوراخ ها، قطر سوراخ ها و فاصله مرکز شان تا مرکز دهانه فیلتر دقت شود.

 

فیلتر سپراتور پیچ دار:

 

در بعضی از نمونه های فیلتر سپراتو بر روی تانک کوچک انتهایی یک عدد پیچ نگهدارنده نیز تعبیه می شود. اتصال این پیچ در کمپرسور هایی که مخازن بزرگی دارند به ثابت ماندن فیلتر کمک میکند .

 

 

چه زمانی باید فیلتر سپراتور را تعویض کنیم؟

 

– اگرفیلتر سپراتور ساعت کارکرد پیش بینی شده توسط شرکت سازنده را گذرانده باشد باید تعویض شود. پوشش نانو فایبر گلاس به کار رفته در فیلتر سپراتور کمپرسور پس از مدتی اشباع می شود و عملکرد خود را از دست می دهد و این باعث بالا رفتن اختلاف فشار داخل و خارج المنت فیلتر می شود. معمولا مدت زمان کارکرد مفید فیلتر سپراتورها بین 1000 تا 6000 ساعت است که بستگی مستقیم به جنس و کیفیت الیاف به کار رفته، دما و فشار کاری محیط ، میزان ذرات آلاینده در هوا و از همه مهم تر کیفیت روغن مخصوص به کار رفته در کمپرسور  دارد.

 

  • – در دوره های زمانی منظم که توسط اپراتور مشخص شده و در چک لیست کمپرسور درج شده است باید فیلتر سپراتور تعویض گردد.
  • – در چک های دوره ای اگر اختلاف فشار داخل و خارج فیلتر سپراتور کمپرسور به 1 بار رسیده باشد باید فیلتر سپراتور تعویض گردد.

 

در زمان نصب فیلتر سپراتور ، اختلاف  فشار در داخل و خارج فیلتر سپراتور در حدود  0.25bar و باید کمتر از 1bar باشد و  میزان ذرات روغن عبوری از فیلتر سپراتور کمپرسور بین 3 تا 5 PPM و یا به عبارتی 3 تا 5 میلی گرم در1  متر مکعب است.

 

در زمان خرید فیلتر سپراتور دانستن چه پارامتر و مشخصاتی از فیلتر اهمیت دارد؟

 

فشار محیط و ابعادفیلتر مهم ترین پارامترها هستند. فیلترهای سپراتور در فشارهای 7، 10 ، 14 و 21 بار طراحی می شوند ولی غالبا فشار کاری را 7 بار و حداکثر فشار را 14 بار در نظر می گیرند. در مورد ابعاد فیلترهای المنتی دانستن ارتفاع فیلتر ، قطر فیلتر ، دهنه فیلتر  ، فلنج فیلتر و تعداد سوراخ بر روی فلنج اهمیت دارد.

علاوه بر این دو مورد موارد دیگر مانند مش بندی فیلتر ، حداکثر میزان روغن عبوری ، راندمان فیلتر ، اختلاف فشار در ابتدای نصب و متریال ساخت بهتر است در اختیار باشد تا بتوانیم چک کنیم که با دستگاه و  استانداردها  مطابقت داشته باشد.

 

آیاانتخاب فیلتر سپراتور غیر استاندارد در انفجار و آتش سوزی کمپرسور موثر است؟

 

متاسفانه باید در پاسخ به این سوال گفت بله. مهم ترین دلیل در انفجار و آتش سوزی کمپرسورهایی که از فیلتر سپراتور استفاده می کنند کیفیت پایین مواد اولیه و روش ساخت مقصر است و عامل اصلی آتش سوزی ایجاد جرقه در داخل مخزن فیلتر سپراتور بیان شده است.

 

چرا بایددر مخزن جرقه ایجاد شود؟ به دلیل وجود الکتریسیته ساکن، الکتریسیته ساکن در واقع عدم تعادل بار های الکتریکی در داخل و یا بر روی سطح یک ماده است که بر اثر تماس دو ماده با جنس متفاوت بوجود می آید. در واقع بارها در زمان تماس جابجا می شوند و بعد از جدا شدن از یکدیگر تعادل باری بهم می خورد.

 

میزان جابجایی بار به “مساحت مواد” مورد تماس ، “سرعت تماس و جدا” شدن ، “نسبت ثابت های دی الکتریکی دو ماده” ،”دمای محیط و دمای مواد” و “رطوبت نسبی” بستگی دارد.

 

در کمپرسورهایی که فیلتر سپراتور به صورت اینترنال و یا داخل مخزن قرار می گیرد مخلوط هوا و روغن به صورت چرخشی وارد محفظه مخزن می شود تا با نیروی گریز از مرکز ذرات بزرگتر روغن جدا شود. اینجاست که ذرات روغن به بدنه فیلتر ساییده می شود و بدنه فیلتر که از جنس نمد است را باردار می کند. این عدم تعادل ادامه پیدا می کند و اگر تماس کوچکی بین دو قطب ایجاد شده رخ دهد جرقه ایجاد شده و وجود حرارت ، مواد قابل اشتعال و سیستم برقی باعث آتش سوزی می شود.

 

حال اگر مواد بی کیفیت با ثابت های دی الکتریکی نامناسب در تولید فیلتر سپراتور انتخاب شود در حالیکه بقیه شرایط ثابت است میزان بار الکتریکی جا به جا شده بیشتر خواهد بود و این یعنی اختلاف پتانسیل الکتریکی بیشتر که جرقه بزرگتری را در صورت برقراری تماس دو قطب به دنبال خواهد داشت.

 

پس برای جلوگیری آتش سوزی در کمپرسورها اولین و مهم ترین اقدام استفاده از فیلترهای استاندارد و واشر آب بندی مرغوب است. بعد باید تمهیداتی در نظر بگیرید که بارهای ایجاد شده در یک محل تجمع پیدا نکند و تخلیه شود. برای این منظور حتما از اتصال بدنه فلزی فیلتر به بدنه مخزن سپراتور اطمینان پیدا کنید و سپس از ارتباط بدنه فلزی مخزن با بدنه خود دستگاه مطمئن شوید و در نهایت کمپرسور را به چاه ارت متصل کنید. ضمنا واشرفیلتر باید دارای  نخ های فلزی باشد یا با سیم و یا هر هادی دیگری بین دو سطح واشر تماس ایجاد کنیم.

 

عوامل موثر بر افزایش مدت کارکرد فیلتر سپراتور کمپرسور هوا

 

عدم رعایت برخی نکات باعث می شود فیلتر سپراتور کمپرسور هوا زودتر از زمان تعیین شده نیاز به تعویض پیدا کند. این عوامل عبارتند از :

 

1- تعویض به موقع روغن کمپرسورهوا:

 

روغن کمپرسور باید مطابق با زمان بندی اعلام شده توسط سازنده تعویض شود . در زمان تعویض روغن کمپرسور نباید از روغن های بی کیفیت و یا روغن هیدرولیک استفاده شود. روغن هیرولیک گرید 68 بسیار شبیه به روغن کمپرسور است. اما روغن هیدرولیک ماده ضد کف (ANTI FOAM ) ندارد. این ماده مانع کف کردن و بالا رفتن فشار داخل مخزن رسیور می شود. کیفیت روغن و زمان بندی دقیق در تعویض آن باعث افزایش چشم گیر طول عمر فیلتر سپراتور می شود.

 

2-تعویض به موقع فیلتر روغن کمپرسور هوا:

 

به طور متوسط روغن کمپرسور پس از هر 4000 ساعت باید تعویض شود. بهتر است به برگ های فنی کمپرسور مراجعه شود.دقت و زمان بندی منظم در تعویض فیلتر روغن کمپرسور تاثیر چشم گیری در طول عمر فیلتر سپراتور کمپرسور دارد.

 

3- تعویض به موقع فیلتر هوا کمپرسور هوا:

 

فیلتر هوا باید به درستی وظیفه خود را انجام دهد. به این منظور به طور کلی هر 3000 ساعت فیلتر هوا باید تعویض شود.عدم تعویض به موقع فیلتر هوا باعث می شود آلاینده  بیش از حد استاندارد وارد سیستم شود.

 

4- ارتباط سیستم ارتینگ به درستی برقرار باشد:

 

به منظور جلوگیری از انباشت الکتریسته ساکن، بدنه توری شکل فیلتر باید به سیستم ارت کمپرسور متصل باشد. به این منظور فیلتربه کمک واشر  در زمان نصب به بدنه رسیور متصل می شود. با برقراری ارتباط رسیور و بدنه کمپرسور اینکار مانع از آتش سوزی و ترکیدن کمپرسورها می شود.

 

5-  ساکشن روغن به درستی تنظیم شده باشد:

 

در انتهای سیلندر فیلتر و در داخل سپراتور تانک کوچکی وجود دارد. روغن جمع شده در این تانک توسط ساکشن به مخزن روغن باز می گردد. در زمان نصب باید ساکشن توسط واحد فنی و اپراتور مکانیک تنظیم شود. اگر ساکشن تنظیم نباشد و روغن خارج نشود با بالارفتن فشار محیط فیلتر منفجر می شود. این مشکل به دلیل اختلاف ابعاد در حد چند میلی متر در تولیدات کمپانی های مختلف بوجو می آید.

 

برندهای معتبر فیلتر سپراتور

 

اغلب شرکت های سازنده کمپرسور ، لوازم مصرفی آن مانند فیلترهای سپراتور را نیز تولید می کنند و در مدت زمان گارانتی کمپرسور باید ازلوازم جانبی همان برند استفاده کنیم. معروف ترین  شرکت های تولید کننده خارجی فیلتر سپراتور عبارتند از مان فیلتر MANN ،  اطلس کوپکو Atlas copco ، اینگرسولرند Ingersoll Rand ، کامپیر compair ، کیسیر یا کایزر Kaeser ، بوگ Boge و فینی FINI . در این بین بهترین فیلتر سپراتور کمپرسور المنتی یا اینترنال مربوط به اطلس کوپکو و باکیفیت ترین فیلتر اکسترنال و یا کارتریجی مربوط به برند مان فیلتر می باشد.

 

 

پارسیس هوای باران - برندهای فیلتر سپراتور

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *