قطعات کمپرسور هوا

قطعات کمپرسور هوا

 

کمپرسورهای هوا برای بسیاری از مشاغل از منابع حیاتی نیرو هستند و کاربردهای متنوعی برای استفاده دارند. از زمان شروع و توقف در تعمیرگاه اتومبیل گرفته تا کار 24 ساعته روزانه در یک کارخانه یا سایر مراکز صنعتی، از روند کار یک کمپرسور هوای فشرده است، که بایستی کارآمد باشد.

 

کمپرسورهای هوا بسته به محیط شما می توانند طولانی و سخت کار کنند، بنابراین مه است که عملکرد داخلی سیستم تامین هوا ره به خوبی حفظ کنید تا تولید و سود کسب و کار شما به بهره وری برسد. هر قسمت عملکرد خاصی دارد. اگر آن قطعات به درستی نگهداری نشوند، می تواند بر تامین هوا، مصرف انرژی و دفعات سرویس تاثیر بگذارند.

 

نحوه عملکرد کمپرسور هوای فشرده پیستونی

 

کمپرسور هوای فشرده پیستونی رفت و برگستی در حالت یک مرحله ای و دو مرحله ای وجود دارد که تفاوت اصلی آن فشار دوم در دو مرحله برای فشرده سازی هوا به psi بالاتر است. این نوع کمپرسور در گاراژها، مغازه ها و برای نیازهای قابل حمل مانند کمپرسور نصب شده روی کامیون به کار گرفته می شوند.

 

روند فشرده سازی هوا مانند عملکرد یک موتور احتراق داخلی است و از طریق برق کار می کند. قطعات کمپرسور هوا نیز از دیدگاهی دیگر مانند یک موتور گازی کار می کند. آنها از یک پیستون، میله اتصال، میل لنگ، سیلندر و شیر تشکیل شده اند.

 

هوا به روش زیر فشرده می شود:

 

  • سر شیر بالای مخزن کمپرسور با حرکت به پایین پیستون در سیلندر هوا را به داخل می کشد. با حرکت پیستون به بالا، هوا فشرده می شود.
  • فشار افزایش یافته دریچه تخلیه را مجبور به باز شدن می کند، بنابراین هوا به درون مخزن حرکت می کند.
  • با هر بار ضربه، فشار بیشتری در مخزن ایجاد می شود تا زمانی که به ظرفیت مورد نظر برسد و کلید فشار موتور را خاموش کند.
  • کمپرسورهای دو مرحله ای با افزودن سیلندر دوم، همان عملکرد را دارند با این تفاوت که عملکرد دوم هوای فشرده بیشتری را وارد مخزن می کند.

 

کمپرسور هوای روتاری چگونه کار می کند؟

 

کمپرسور هوای دوار برای محیط های صنعتی که به صورت دائمی نیاز به هوای فشرده دارند، ایده آل است. این نوع کمپرسورها کم مصرف تلقی می شوند و درصورت سرویس و تعمیر مناسب می توانند سالها در برابر محیط های طاقت فرسا مقاومت کنند.

 

این مدل کمپرسورهای هوا، برای کار مداوم و تولید مقادیر زیاد هوای تحت فشار طراحی شده اند.

 

نام این کمپرسور از دو پیچ ضد چرخش گرفته شده است. در زیر روند کار کمپرسور هوای دوار را بیان کرده ایم:

 

  • هوای خارجی به داخل فیلتر هوای ورودی کشیده می شود و ذرات و بقایای موجود در هوا را که می توانند به اجزای داخلی کمپرسور آسیب برساند، میگیرد.
  • هوا سپس از طریق یک دریچه ورودی به فضاهای کوچک بین پیچ های بهم پیوسته می رود، که چرخش می کند و هوا را به سمت مخزن فشرده سازی حرکت می دهند.

در مدل های تزریق روغن، روغن به روتورها نیز تزریق می شود و همراه با هوا به مخزن جدا کننده هوا/روغن وارد می شودف جایی که جداسازی از طریق یک فیلتر اتفاق می افتد. روغن از مخزن خارج می شود تا در این فرآیند دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. هوا از طریق یک کولر عبور می کند تا دما را قبل از ترک کمپرسور برای انجام کار به 12 تا 20 درجه فارنهایت بالاتر از دمای محیط برساند.

این فرآیند جریان مداوم هوای فشرده تولید می کند و برای بسیاری از کاربردهایی که نیاز به تامین هوا دارند سودمند است.

 

هوا را با مایعات جریان دهید

 

موتورهای کمپرسورهای هوای روانکار و روغن کاری تحت فشار روغن تزریق می شوند. کیفیت روغن یک عامل اصلی در فرکانس سرویس تعویض قطعات خواهد بود.

 

اگر روغن کمپرسور خود را به موقع تعویض نمی کنید یا اینکه دستگاه خود را کمتر روغن کاری می کنید، ممکن است درگیر تعمیرات غیرضروری یا احتمالا خرابی کامل سیستم شوید. چنین شرایطی نه تنها باعث صرف تجهیزات اضافی می شود، همچنین باعث از دست دادن تولید نیز می گردد.

بااستفاده از روغن مناسب برای قطعات کمپرسور، عمر قطعات را افزایش می دهید و در هزینه های کلی صرفه جویی می کنید.

 

یک برنامه نگهداری برای محیط کار خود ایجاد کنید

از نگهداری منظم نبایستی غافل شوید. حفظ یکپارچگی سیستم هوای فشرده نه تنها از ایجاد وقفه در فعالیت تجاری شما جلوگیری می کند بلکه قطعات دستگاه را تا حد ممکن به صورت منظم حفظ می کند.

 

قطعات کمپرسور هوا سرانجام فرسوده می شوند، اما شما می توانید با یک برنامه تعمی رو نگهداری منظم دفعات تعویض قطعات را کاهش دهید. بسته به میزان تقاضای هوای فشرده و محیطی که در آن کار می کنید، دفعات تعمیر و نگهداری اساسی متفاوت خواهد بود. متخصصان خدمات ما قادر به همکاری با شما برای ایجاد برنامه نگهداری مناسب خواهند بود و شما را راهنمایی خواهند نمود.

 

قطعات کمپرسور را بشناسید

 

 

این لیست قطعات کمپرسورهای هوای پیستونی رفت و برگشتی و مدوار می باشد که به شما کمک می کند که از کمپرسورتان به خوبی نگهداری کنید:

 

محرک ها:

 

محرک حرکتی، حرکت چرخشی یا خطی ایجاد می کند و این همان نیرویی است که هوای فشرده را به سمت ابزارها یا فرآیندهایی که از هوای فشرده برای تولید استفاده می کنند، سوق داده می دهد. هرگونه نقص یا نشت در حرکت هوا منجر به کاهش نیروی هوای فشرده می گردد. ذرات کوچکی که به هوا راه یافته اند باعث انسداد محرک و همچنین بسیاری از قسمتهای دیگر کمپرسور هوا می شوند و می توانند در عملکرد مناسب محرک ها اختلال ایجاد کنند.

 

یاتاقان ها:

 

یاتاقن ها کلاس صنعتی برای کارهایی که بیشترین تقاضای هوای فشرده را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند زیرا عمر طولانیی دارند. درحالی که کمپرسورهای هوا در دورهای با فشار زیاد کار می کند، یاتاقان های با کیفیت در دستگاه ایجاد اطمینان می کنند. یاتاقان ها به شدت به روغن کاری مناسب در ویسکوزیته مناسب وابسته اند.

 

کمربندها:

 

کشش کمربرند باید هر 40 ساعت یکبار از نظر سایش و عملکرد بررسی شود. کمربندها برای کارکرد کمپرسور هستند و باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشند و به درستی جا بیفتند.

 

ضربه گیرها:

 

ضربه گیرها سوپاپ ها را برای محافظت بیشتر از تماس تصادفی احاطه می کنند. برای جلوگیری از جایگزینی قطعات گران قیمت درصورت لزوم از ضربه گیرهای کوچک استفاده می شود.

 

بوشینگ ها:

 

بوشینگ ها فاصله ای بین قطعات متحرک ایجاد می کنند. بوش هایی که در اجزای داخلی کمپرسور هوا استفاده می شود، در برابر خرابی های جدی دستگاه را محافظت می کنند و باعث می شود تا قطعات به درستی در کنار یکدیگر کار کنند.

 

میله های اتصال:

 

برای جابجایی پیستون به بالا و پاین در میلنگ استفاده می شوند، میله های اتصال حجم زیادی از کار را انجام می دهند. آنها بخش بسیار بادوام از کمپرسور هوا به شمار می روند. ممکن است هرگز نیازی به تعویض میله های اتصال نداشته باشید، مگر اینکه تعمیر و نگهداری مناسب به طور منظم روی سیستم شما انجام نشود.

 

کوپلینگ:

 

برای جلوگیری از نشتی از سیستم فشار بالا، روی اجزای داخلی استفاده می شود.

 

خشک کن ها:

 

خشک کن های هوا با جذب بخار آب هوای فشرده شده را تصفیه می کنند. جریان هوای فشرده مرطوب از طریق دو مخزن تحت فشار که حاوی ماده خشک کننده با جذب بسیار بالا است، عبور داده می شود.

 

کیو – سرب: فرمول پیشرفته آلومینای فعال شده است که به طور قابل توجهی هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد. با بررسی منظم مواد خشک کننده و فیلترها، خشک کن هوا را به طور کارآمد نگه دارید.

 

واشرها و مهره ها:

 

برای جریان مطمئن هوا و حفظ فشار مورد نظر دستگاه، کمپرسور هوا باید با مهره و واشر به خوبی مهر و موم شود. به عنوان، واشر میل لنگ، واشر بین کولر، مهره روغن و شافت. این قطعات کوچک باعث جلوگیری از آلودگی هوای فشرده می شوند.

 

گیچ:

 

این دستگاه فشار مخزن کمپرسور هوا را اندازه گیری می کند این فشار برای دستگاه کاربرد زیادی دارد به طوری که در بررسی های روزانه به وسیله این دستگاه می توانید اطمینان حاصل کنید که فشار مخزن دستگاه در سطح مورد نظر است، بنابراین می توانید در کمترین زمان ممکن کمبود را برطرف کنید.

 

موتورها:

 

به طور کلی، کمپرسور هوا دارای یک موتور الکتریکی برای اجرای عملیات فشرده سازی است. کمپرسور های مختلف با اندازه های متفاوت موتورهای متفاوتی نیز دارند. کمپرسورهای مختلف به اندازه های متفاوتی از موتور (اسب بخار) نیاز دارند. اگر یک موتور فرسوده را تعویض می کنید، حتما موتور جایگزین توصیه شده را استفاده کنید.

 

 

اورینگ:

برای مهر و موم محکم استفاده می شود، حلقه های O شکل به شما کمک می کند تا عملکرد سیستم را در اوج خودش قرار دهید.

 

حلقه ها و میله های پیستونی:

مدل های پیستونی رفت و برگشتی با حرکت پیستون و میله های اتصال فشار هوا را ایجاد می کنند. این قطعات هنگام حرکت بسیار تحت فشار هستند و به روانکاری عالی از آلودگی و با بالاترین کیفیت نیاز دارند.

 

بست:

بست ها به عنوان پشتیبانی کننده در نصب کمپرسور هوا عمل می کنند. بست های فلزی پشتیبانی لازم برای یک سیستم قابل اعتماد را برای شما فراهم می کنند.

 

فنرها:

اجزای مختلف کمپرسور برای کارهای مکانیکی سیستم از فنر استفاده می کنند. زمان تعویض فنرها را با چک منظم سیستم تعیین می کنند.

 

سوپاپ ها:

اجازه ورود و خروج هوا، تخلیه آب و تنظیم جریان هوا برعهده سوپاپ ها می باشد، سوپاپ ها یک جز اساسی در سرویس دهی منظم به سیستم هستند و نیاز به بازرسی منظم دارند.

 

جدا کننده هوا/روغن:

بررسی منظم این عناصر و تعویض منظم فیلترها باید بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری شما قبل از مسدود شدن باشد. زیرا مسدود شدن این قطعات باعث از بین رفتن عملکرد صحیح سیستم می شود.

 

فیلتر هوای ورودی:

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه دیگر برای جلوگیری از ورود ذرات خارجی به سیستم کمپرسور هوا، فیلتر هوای ورودی باید در فواصل منظم و برنامه ریزی شده تعویض یا المنت میکروفیلتر آن تعویض گردد.

 

 

فیلتر روغن:

کیفیت مناسب روان کننده ارتباط مستقیمی با فیلترهای روغن دارد. برای فعالیت سیستم و ایجاد محیط کار سالم این بررسی این فیلتر نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد.

 

پارسیس هوای باران- فیلتر روغن

 

جهت تهیه قطعات و مشاوره پیش از خرید هری یک از قطعات کمپرسور با کارشناسان ما در شرکت پارسیس هوای باران تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *